شعر‌زمان‌ما(12)يدالله‌رويايي

14,000 تومان
مشخصات محصول
نام ویژگیمقدار ویژگی
نویسندهفیض شریفی
نوبت چاپ1
تعداد صفحات304
نوع جلدشوميز
قطعرقعي
سال نشر1393
موضوعشعر فارسی
نوع کاغذتحرير
وزن (به گرم)338
شابک9789643518004

رویائی پس از خروج از زندان اولین شعرهای خود را در 22 سالگی نوشت و در مجلات آن زمان با نام مستعار «رؤیا» منتشر کرد، و همزمان به تحصیلات خود در رشته حقوق سیاسی در دانشکده? حقوق دانشگاه تهران تا اخذ درجه دکترای حقوق بین‌الملل عمومی ادامه داد؛ و از آن پس، در وزارت دارایی به استخدام درآمد و به عنوان ذی‌حساب و سرپرست امور مالی در ادارات و دیگر مراکز دولتی، از جمله وزارت آب و برق، سازمان تلویزیون ملی ایران و… به کار پرداخت.
او از موسسان شرکت انتشاراتی روزن بود. رؤیایی با چند شاعر دیگر، مانیفست «اسپاسمانتالیسم» را منتشر کردند که بعدها به خلق نگرش تازه شعری با عنوان «شعر حجم» منجر شد
شعر زمان ما نام عام كتاب‌هایى بود كه آقاى محمد حقوقى، به همّت انتشارات نگاه، هر فصل یكى از مجلداتِ آن را منتشر مى‌كرد. شاعران بزرگ معاصر ایران كه در این كتاب‌ها، شاخصه‌ها و چگونگى شعرِ آنان و به تقریب همه‌ى جوانب كار آنان را دربرگرفته بود، نیما، اخوان، شاملو، سپهرى و فروغ فرخ‌زاد، بودند. مرگ تأثّرآور و نابهنگام آقاى حقوقى، باعث توقفِ این مجموعه‌ها شد. شاید شش ماه پیش از این اتفاق غم‌انگیز بود كه ایشان تلفنى از من خواست تا این كار را پى بگیرم. این مطلب را با مدیریت انتشارات نگاه در میان نهادم و ایشان با توافقات و تفاهمات و تعهداتى كه در قبالِ مجموعه‌هاى یاد شده دارند، پذیرفتند تا براى آشنایى بیشتر شاعران جوان و دانشجویان، شاعران دیگرى كه در ادبیات معاصر ایران تأثیر بلامنازعى داشته‌اند، مورد نقد و تحلیل و بررسى قرار گیرند.بر همین مبنا شاعرانى چون سیمین بهبهانى، نصرت رحمانى، نادرنادرپور، منوچهر آتشى، سیاوش كسرایى، سیدعلى صالحى و… كه در پیوند با شاعران گروه اول بوده‌اند، در وهله‌ى اول در نقد و تحلیلى خطى و زمانى مورد بررسى قرار مى‌گیرند. به معنى دیگر به‌جز چگونگى سرایش شعرها و زبان شعرى، درون‌مایه، جهان‌بینى و تأثیرپذیرى و تأثیرگذارى آنان، ساختار شعرى و فضاهاى ویژه و توانمندى‌هاى شاعرانه و ضعف‌هاى آنان، زمینه‌هاى سیاسى
اجتماعى و تبیین و تشریح اشعار و دیدگاه شاعران و منتقدان و محققان در پایان كتاب مورد توجه قرار مى‌گیرد. طبعاً در نقد و بررسى آثار شاعران فوق‌الذكر، انتظار خواننده‌ى بیشینه خواه خلّاق آن است كه نگارنده این سطور از نگره و نُرم خود و نه كپى‌بردارى از محقق قبلى، شاعر را در برابرِ دیدگان مخاطبان قرار دهد. بر همین مبنا، در این نوشتار، بازنمون‌هاى تصویرى و بوطیقاى هنجارین و وزن عروضى و موسیقى درونى شعر و سبك فرودین و میانه و فخیم و سنجه‌ها و سمفونى‌هاى رنگین‌كمانى و عقلانیت درونى و بیرونى و كرشمه‌سازى‌هاى هنرمندانه شاعر و همچنین كهن‌شیوگى، میانه میانى و مدرن گونگى شاعر هم در كانون نگاهِ نگارنده قرار گرفته است :
بنابر همین مقدمات است كه این كتاب‌ها به دو بخش تقسیم شده‌اند.